ترسیم کانال در نمودار

2021/07/25 | 1400/05/03
کانال , خط روند , تحلیل تکنیکال

در مقاله خطوط روند سعی کردیم با مفهوم خط روند و نحوه ترسیم این خطوط آشنا شویم. اکنون می‌خواهیم به موضوع کانال‌ها بپردازیم. اگر یک خط موازی با خط روند در جهت روند صعودی یا روند نزولی رسم کنیم، کانال ایجاد می‌شود. گاهی به کانال، کانال قیمت هم گفته می‌شود.

کانال‌ها، یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تحلیل تکنیکال هستند و می‌توان از این کانال‌ها برای تعیین نقاط مناسب برای خرید یا فروش استفاده کرد. خط روند بالایی، بیانگر مقاومت و خط روند پایینی بیانگر حمایت است. بنابراین سقف‌ها و کف‌های کانال بیانگر نواحی احتمالی حمایت و مقاومت هستند.

کانال‌ها با شیب منفی، کانال‌های نزولی و کانال‌ها با شیب مثبت، کانال‌های صعودی هستند. به تصویر زیر توجه کنید:

برای ایجاد یک کانال صعودی، خط روند صعودی را در نظر بگیرید و سپس یک خط موازی و هم‌زاویه با آن خط رسم کنید. سپس این خط را به موقعیتی ببرید که در آن موقعیت بتواند آخرین قله تشکیل‌ شده را لمس کند. این کار را باید همان زمانی انجام دهید که خط روند را رسم می‌کنید.

برای ایجاد یک کانال نزولی باید خط روند نزولی را مد نظر قرار دهید و سپس یک خط موازی و هم‌زاویه با آن خط رسم کنید. سپس این خط را به موقعیتی ببرید که بتواند آخرین دره تشکیل‌شده را لمس کند. این کار را باید همان زمانی انجام دهید که خط روند را رسم می‌کنید.

وقتی قیمت‌ها به خط روند پایینی برخورد می‌کند، می‌توان از آن به عنوان ناحیه مناسب برای خرید استفاده کرد. همچنین وقتی قیمت‌ها به خط روند بالایی برخورد می‌کند، می‌توان از آن به عنوان ناحیه مناسب برای فروش استفاده کرد.

انواع کانال‌ها

سه نوع کانال وجود دارد:

  1. کانال صعودی (سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر)
  2. کانال نزولی (سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر)
  3. کانال افقی (رنج)

برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که به جای کانال صعودی از واژه «کانال افزایشی» و به جای کانال نزولی از واژه «کانال کاهشی» استفاده کنند.

چند نکته مهم برای رسم کانال‌ها

برای رسم یک کانال، هر دو خط روند باید با هم موازی باشند. عموماً کف کانال به عنوان ناحیه خرید و سقف کانال به عنوان ناحیه فروش شناخته می‌شود. هنگام رسم کانال، درست مثل رسم خطوط روند، هرگز قیمت را با کانالی که رسم کرده‌اید سازگار نکنید.

اگر زاویه دو خط کانال با هم برابر نباشد، این کانال درست نیست و می‌تواند منجر به معاملات زیان‌آور شود. اگر اختلاف زاویه بین خطوط کانال به وجود آمد، این الگوی چارت دیگر یک کانال نیست بلکه یک مثلث محسوب می‌شود. البته حتماً لازم نیست که کانال‌ها به طور کامل با هم موازی باشند و همچنین قرار نیست که 100 درصد نوسانات قیمت داخل کانال قرار بگیرد.

یکی از اشتباهات متداول بسیاری از معامله‌گران این است که فقط تمرکز خود را روی آن دسته از الگوهای قیمتی می‌گذارند که دقیقاً مطابق چیزی است که در کتاب‌ها خوانده‌اند. در واقع این افراد دارند اطلاعات مهمی را در مورد نوسانات قیمتی از دست می‌دهند و چشم خود را روی سایر سرنخ‌های معاملاتی می‌بندند. به شیوه ترسیم کانال در تصویر زیر نگاه کنید:

آیا این الگوها عالی و کامل به نظر می‌رسد؟ اگر بخواهید در دنیای واقعی منتظر نمونه‌های عالی و مطابق با کتاب‌های آموزشی بمانید، سودی به حالتان ندارد؛ زیرا بعید است بتوانید حرکات قیمتی پیدا کنید که دقیقاً در داخل دو خط روند کاملاً موازی قرار بگیرد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه