تعیین حد زیان یا معامله‌گری بدون آن؟

2021/03/13 | 1399/12/23
آموزش مالی , استراتژی معاملاتی , حد زیان , حد ضرر

یکی از مسائلی که تمام معامله‌گران با آن مشکل دارند، تعیین حد زیان است. معامله‌گران مبتدی معمولاً از نسبت ریوارد به ریسک محدود استفاده می‌کنند و تمایل دارند که خیلی محکم و منظم از برنامه معاملاتی خود پیروی کنند. برخی از معامله‌گران بر این باور هستند که در دنیای معامله‌گری، تعیین حد زیان یک واجب اساسی است ولی در این بین معامله‌گران عصیانگر و خط‌شکنی هم هستند که حد زیان برای خود تعیین نمی‌کنند. این افراد بر این باور هستند که ممکن است سطحی که در آن حد زیان تعیین کرده‌اید، منسوخ شود و بازی به صورت کامل تغییر کند. البته باید بدانیم که استفاده از روش‌هایی که در آن‌ها هیچ حد زیانی تعیین نمی‌شود، بسیار خطرناک است. در این مقاله قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که می‌توانید بدون تعیین حد زیان و با خاطر آسوده معامله کنید.

چرا از حد زیان استفاده می‌کنیم؟

پیش از اینکه بخواهیم به استفاده یا عدم استفاده از حد زیان بپردازیم، باید ببینیم که اصلاً فلسفه استفاده از حد زیان در معاملات چیست؟

  • حد زیان یکی از مولفه‌های اساسی و مهم مدیریت ریسک است. با حد زیان می‌توان جلوی بسیاری از زیان‌های احتمالی ناشی از یک معامله را گرفت.
  • وقتی حد زیان را تعیین می‌کنیم، در واقع داریم پارامترها و شرایطی که در معامله دخالت دارند را تعیین می‌کنیم و به همین خاطر پیش از آنکه بخواهیم از نظر احساسی با معامله درگیر شویم، تکلیف همه چیز را روشن کرده‌ایم تا بعداً ذهنمان اشتباه نکند.
  • از طرفی قرار نیست که حد زیان در یک معامله ثابت باشد. وقتی معامله روند مشخصی را طی کرد و به جایگاه معینی رسید، شرایط معامله تغییر کرده و حد زیان را هم می‌توان تغییر داد.

یکی از مسائل مهمی که در آموزش معامله‌گری در بازار وجود دارد این است که فقط به معامله‌گران می‌گویند حد زیان تعیین کنید. مشکل این است که روش استفاده درست از حد زیان را به افراد آموزش نمی‌دهند و به آن‌ها نمی‌گویند که استراتژی‌های مختلف برای استفاده از حد زیان وجود دارد.

یکی از نکاتی که در مورد تعیین حد زیان وجود دارد این است که باید حد زیان را خارج از محدوده‌های بالا و پایین و سطوح قیمتی رُند تعیین کرد. جالب اینجاست که اکثر معامله‌گران حد زیان خود را درست در همین نواحی تعیین می‌کنند. بازار در این نواحی مدام نوسان می‌کند و حد زیان می‌تواند اثر منفی به همراه داشته باشد.

یکی از پدیده‌های عجیب و غریبی که در دنیای معامله‌گری آنلاین وجود دارد این است که شخص تصور می‌کند قیمت‌ها به سمت همان نقطه‌ای که حد زیان تعیین شده، حرکت می‌کند. این احساس را اکثر معامله‌گران تجربه کرده‌اند. اگر بتوانید بفهمید که سایر معامله‌گران حد زیان خود را کجا تعیین می‌کنند، می‌توانید فاصله حد زیان خود با آن‌ها را بیشتر کنید.

مشکل تعیین حد زیان چیست؟

مزایای استفاده از حد زیان کاملاً روشن است ولی غالباً خیلی کم در مورد مشکلات تعیین حد زیان صحبت می‌شود. در ادامه تصمیم داریم در مورد معامله‌گری بدون تعیین حد زیان صحبت کنیم:

  • در برخی از معاملات، استفاده از حد زیان یک استراتژی اشتباه است.
  • برخی از معامله‌گران حد زیان خود را در سطوح حمایت و مقاومت تعیین می‌کنند ولی ممکن است در این سطوح شاهد پیوت باشیم. این موضوع می‌تواند به متضرر شدن معامله‌گران ختم شود.
  • معامله‌گران معمولاً حد زیان را نزدیک به نقطه ورود به معامله تعیین می‌کنند. این کار باعث می‌شود که معامله‌گر حرکت آزاد و فضای کافی برای پولبک نداشته باشد. این موضوع بیشتر در مواقعی ملموس است که سایز موقعیت معامله‌گر خیلی بزرگ باشد. در این مواقع معامله‌گر نگران است که پول زیادی از دست بدهد و نمی‌تواند نوسانات طبیعی موجود در بازار را تحمل کند.
  • ممکن است شما بفهمید که یک معامله به دردتان نمی‌خورد ولی بیهوده صبر می‌کنید تا بی‌فایده بودن آن به شما ثابت شود و به حد زیان برسد.
  • گاهی مواقع یک نوسان کوتاه‌مدت در بازار به وجود می‌آید و بازار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد ولی شما تصور می‌‎کنید که آن نوسان ادامه دارد. در نتیجه حد زیان شما باعث می‌شود که خیلی سریع از یک معامله عالی و سودآور خارج شوید.

آیا معامله‌گران حرفه‌ای از حد زیان استفاده می‌کنند؟

هر چه معامله‌گران باتجربه‌تر می‌شوند، توانایی‌های آن‌ها هم بیشتر می‌شود. معامله‌گران حرفه‌ای تلاش می‌کنند وابستگی خود را به شاخص‌ها کاهش دهند و بیشتر به تفسیر خودشان از بازار تکیه می‌کنند. این افراد در اغلب موارد از حد زیان استفاده می‌کنند ولی روش آن‌ها مثل معامله‌گران معمولی نیست. آن‌ها در اغلب موارد فضای کافی را برای نوسانات معامله فراهم می‌‎کنند.

در اغلب موارد تعیین حد زیان باعث می‌شود که عنان معامله از دست شما خارج شود. آن‌ها با تعیین حد زیان تنها می‌خواهند جلوی زیان بیش از حد را بگیرند. البته مواقعی هم هست که بدون حد زیان معامله می‌کنند. البته تنها زمانی این کار را می‌کنند که مدام پای معامله باشند و از لحظه به لحظه آن خبر داشته باشند.

هر گاه تمایل داشتید حد زیان را از یک معامله حذف کنید تلاش کنید این کار را در یک حساب دمو یا آزمایشی انجام دهید تا تجربه کافی را کسب کنید. در معاملات واقعی هم این کار را با منابع مالی کوچک شروع کنید تا با آثار روانی و شیوه این معامله آشنا شوید.

مطالب مشابه

مشاهده همه