حباب بازار سهام با نسبت‌های شگفت‌انگیز و حماسی

2020/12/16 | 1399/09/26
بازار سهام , فدرال رزرو , آموزش مالی

در سال‌های اخیر مطالب بسیاری در مورد حباب‌های بازار املاک و مستغلات و حتی حباب‌‌های بازار سهام نوشته شده است ولی در واقع تمام این‌ها یک نوع حباب هستند که همان حباب بدهی است. بدون نرخ بهره پایین که به رشد سریع بدهی دامن می‌زند، هرگونه حبابی به تدریج از بین می‌رود.

شاخص بازار Wilshire 5000 در مقایسه با سود قبل از کسر مالیات، اخیراً برای دومین بار به اوج خودش یعنی 15.0 رسید. در فصل سوم سال جاری این شاخص به 13.97 رسید. افت این شاخص در فصل سوم سال جاری میلادی را می‌توان به بازگشت سود نسبت داد. به همین خاطر رسیدن شاخص به بالای 15.0 را می‌توان به افت فصل سوم نسبت داد.

دلیل افزایش قیمت سهام در نمودار بالا کاملاً مشخص است: نرخ بهره در یک بازه زمانی طولانی نزدیک صفر بوده و این موضوع می‌تواند برای قیمت سهام، نقش سوخت موشک را ایفا کند.

آنا شوارتز، یکی از نویسندگان تاریخ پولی ایالات متحده آمریکا (با همکاری میلتون فریدمن "1963") گفت:

اگر یک بار دیوانه‌بازی‌های بازار در چند سال گذشته را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که در هر مورد، سیاست پولی گسترده‌ای وجود داشته که موجب رشد یک دارایی خاص شده است. این دارایی خاص در هر دوره متفاوت بوده است. در کل اصلی‌ترین دلیل این رشد، سیاست‌های پولی بسیار آسان و نرخ بهره خیلی پایین بوده است. این موضوع در مورد حباب کنونی هم وجود دارد.

 چه زمانی این حباب تمام می‌شود؟

بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو بخواهد نرخ بهره را تغییر دهد. انتظار می‌رود که نرخ بهره برای یک بازه زمانی طولانی نزدیک صفر باقی بماند.

پس چه اتفاقی می افتد؟

اگر رشد اعتبار بانکی متوقف شود و مثل سه رکود گذشته به صفر برسد، احتمالاً قیمت سهام افت می‌کند. سه دلیل احتمالی می‌تواند رشد این اعتبار را آهسته یا متوقف کند:

  1. افزایش تورم، می‌تواند فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره ترغیب کند.
  2. نرخ بهره پایین باعث سوء تخصیص سرمایه می‌شود، می‌تواند نکول را بیشتر و اعتبار بانکی را سخت‌تر کند.
  3. یک شوک خارجی می‌تواند تقاضا را کاهش و نرخ بیکاری را بالا ببرد و در نتیجه بانک‌ها، سیاست‌های اعتباری خود را با پیش‌بینی افزایش نکول، سخت‌تر می‌کنند.

جی پاول، رئیس فدرال رزرو به ما اطمینان داده است که فدرال رزرو با سیاست‌های جدید خود قصد دارد تورم را بالا ببرد. به نظر نمی‌رسد که تورم بالا، خطر چندان مهمی ایجاد کند. تاکنون چندین بار سرمایه‌ها به شکلی نادرست تخصیص یافته است و به همین خاطر، کاهش تقاضا و نرخ بیکاری بالا، بزرگ‌ترین تهدید به حساب می‌آید. درخواست‌های اولیه برای بیمه بیکاری در پنجم دسامبر به 853 هزار رسید. همچنین درخواست‌های اولیه برای کمک‌های بیکاری در دوران کرونا به 427600 مورد رسیده است.

آمارهای اخیر وزارت کار آمریکا (21 نوامبر) نشان می‌دهد که کل ادعاهای بیکاری، همچنان روی عدد 19 میلیون باقی مانده است. در واقع از هر 8 نفری که در فوریه 2020 مشغول به کار بودند، یک نفر بیکار شده است. از این رو استانداردهای اعتبار بانکی به میزان قابل توجهی سختگیرانه شده است.

نتیجه‌گیری

بادقت مراقب رشد اعتبار بانکی باشید. اگز این رشد به صفر رسید بدانید که قیمت سهام به زودی سقوط خواهد کرد.

مقالات تجاری در چنین مواقعی می‌تواند کمک زیادی به ما بکند و نسبت به کاهش اعتبار به ما هشدار دهد.

مطالب مشابه

مشاهده همه