در بین تایم فریم‌های مختلف، کدام یک برای معامله‌گران فارکس بهتر است؟

2021/08/14 | 1400/05/23
تحلیل تکنیکال , تایم فریم

یکی از نکاتی که باید در بازار فارکس بدانید این است که  برای تحلیل یک جفت ارز،  تایم‌ فریم‌های مختلفی(بلندمدت، میان‌ مدت و بلندمدت) وجود دارد. به عنوان مثال معامله‌گر A به صورت هفتگی چارت EURUSD را بررسی می‌کند و می‌بیند که جفت ارز EURUSD در این تایم فریم، در یک روند نزولی قرار دارد. معامله‌گر B در تایم فریم یک ساعته به جفت ارز EURUSD نگاه می‌کند و با یک حرکت رنج روبرو می‌شود. کدام‌یک از این دو معامله‌گر تفسیر درست‌تری از این جفت ارز دارند؟ قاعدتاً هر دو تفسیر درست است ولی ممکن است این مشاهدات، دو تصمیم متفاوت ایجاد کند. یکی از معامله‌گران بر اساس تفسیر خودش تصمیم به خرید و دیگری تصمیم به فروش می‌گیرد. سوال این است که کدام‌یک درست فکر می‌کنند؟

درک بهترین تایم فریم

برای یک جفت ارز چندین تایم فریم مختلف وجود دارد. شما به عنوان یک معامله‌گر باید این هنر را داشته باشید که از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم چند مورد از مهم‌ترین دلایل انتخاب یک تایم فریم مشخص توسط یک معامله‌گر را توضیح دهیم:

  • تایم فریم‌های بسیار کوتاه مدت‌: برخی از معامله‌گران به تحلیل در تایم فریم‌های 1 دقیقه‌ای یا 5 دقیقه‌ای می‌پردازند. دلیل این انتخاب به احتمال زیاد این است که می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد یک جفت ارز خاص کسب و مشاهده نمایند. برخی از معامله‌گرانی که از این تایم فریم استفاده می‌کنند، مبتدی‌هایی هستند که می‌خواهند در معامله‌گری خیلی سریع به سود برسند ولی متأسفانه هیچ میانبری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد و به همین خاطر هم سرانجام ناامید و دلسرد می‌شوند.
  • تایم فریم‌های 15 و 30 دقیقه‌ای: برخی از معامله‌گران چارت‌هایی را ترجیح می‌دهند که کوتاه‌مدت هستند ولی این کوتاه‌مدت بودن، مثل تایم فریم‌های بسیار کوتاه نیست. این چارت برای معامله‌گرانی مناسب است که زیاد صبور نیستند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن وارد معامله شوند. برخی از معامله‌گران با این چارت راحت هستند؛ چون احساس می‌کنند که تنها چند دقیقه برای اتخاذ یک تصمیم کافی است.
  • تایم فریم‌های ساعتی: این تایم فریم به معامله‌گران فرصت فکر کردن می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این فرصت زیاد طولانی نیست. معامله‌گران این فرصت را دارند که بدون عجله نمودارها و نوسان‌ها را مشاهده و تحلیل نمایند.
  • تایم فریم‌های روزانه و هفتگی: برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند چشم‌انداز و تصویر بزرگ‌تری از رفتار قیمیی جفت ارز مورد نظر خود داشته باشند. این دسته از معامله‌گران با یک سری اطلاعات جزئی در یک بازه زمانی کوتاه نمی‌توانند معامله کنند. به همین خاطر ترجیح می‌دهند که چارت‌های روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه را مورد بررسی قرار دهند.

از بین تایم فریم‌های مذکور، بهترین تایم فریم کدام است؟

دست معامله‌گران برای انتخاب تایم فریم باز است ولی ما خیلی خوب می‌دانیم که انتخاب تایم فریم چقدر مشکل است. هیچ کس از همان ابتدای ورود به بازار فارکس، حرفه‌ای نیست. حتی نوابغ هم در زمینه تخصصی خود، ابتدا به عنوان یک مبتدی شروع به کار کردند. این قاعده در معامله‌گری هم وجود دارد. به همین خاطر است که کارگزاری‌ها و پلتفرم‌های معامله‌گری، حساب‌های آزمایشی و واقعی دارند. تنها کسی که می‌تواند بهترین تایم فریم را برای شما مشخص کند، خود شما هستید. می‌توانید در حساب دِمو (Demo یا آزمایشی)، تایم فریم‌های مختلف را امتحان کنید تا تایم فریم متناسب با شخصیت خود را پیدا کنید.

دقت داشته باشید که شخصیت‌ها و اولویت‌های افراد، متفاوت است و به همین خاطر سبک معامله‌گری شما است که بهترین تایم فریم را برای شما مشخص می‌کند. بدانید که تمرین و تکرار، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

 

 

مطالب مشابه

مشاهده همه