دلایل افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا در آینده

2021/01/13 | 1399/10/24
دلار , شاخص دلار , فدرال رزرو

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات سنا و پیروزی دموکرات‌ها دلار روند صعودی خودش را شروع کرده است. این سوال برای بسیاری از افراد به وجود آمده است که این افزایش ارزش دلار پس از نه ماه موقتی است یا پایدار خواهد بود؟ بهترین معامله در بازار تبادلات ارزی (فارکس) زمانی اتفاق می‌افتد که از روند و وضعیت موجود پیروی کنید. سوال این است که آیا دلار نزولی خواهد شد یا به رشد خود ادامه می‌دهد؟ در ادامه شش دلیل را بیان می‌کنیم که می‌تواند به افزایش ارزش دلار در آینده منتهی شود.

1- هر چه بسته مشوق اقتصادی بزرگ‌تری تصویب شود، رشد دلار بیشتر خواهد شد

خیلی راحت می‌توان پیامدهای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات را درک کرد. در روز پنجشنبه جو بایدن طرح مشوق اقتصادی تریلیون دلاری خود را ارائه خواهد کرد. اگر طرح مشوقی که به تصویب کنگره می‌رسد بیش از 900 میلیارد دلار ارزش داشته باشد، دلار به مدت دو سال رشد چشمگیری خواهد داشت. موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی خود در مورد رشد دلار در 2021 را به 6.4 درصد افزایش داد. با تصویب یک بسته بزرگ، رشد دلار در 2022 بیشتر هم خواهد شد.

2- آمریکا جزو اولین کشورهایی است که به واکسن دسترسی پیدا کرد

آمریکا یکی از اولین کشورهایی است که به واکسن کرونا دسترسی پیدا کرد و می‌تواند خیلی سریع کشور خودش را واکسینه کند. این موضوع باعث می‌شود که اقتصاد این کشور سریع‌تر به روند سابق برگردد و در نتیجه شاهد رشد سریع‌تر دلار نسبت به سایر ارزها خواهیم بود.

3- بازده خزانه‌داری بالاتر می‌رود

دلار آمریکا همراه با بازده 10 ساله خزانه‌داری حرکت می‌کند و این بازده در روزهای اخیر رشد خوبی داشته است. با افزایش بازده خزانه‌داری، شاهد رشد بیشتر دلار خواهیم بود.

4- انتظارات فدرال رزرو خیلی کبوتری (حامی سیاست‌های تسهیلی) است

هر کجا که فدرال رزرو برود، دلار هم به همان سمت و سو خواهد رفت.  در حال حاضر صحبت‌های بانک مرکزی دارد تغییر می‌کند.  کمتر از یک ماه پیش فدرال رزرو به دنبال تسهیل کمی بیشتر یا طولانی کردن متوسط سررسید خریدها بود. این هفته، کلاریدا و ایوانز داشتند در مورد زمان‌بندی کاهش خرید اوراق‌ قرضه صحبت می‌کردند.

5- تحلیل‌های تکنیکالی

برخی از تحلیلگران شاخص دلار بلومبرگ را به شاخص دلار آمریکا (DXY) ترجیح می‌دهند؛ زیرا این شاخص بیشتر بر اساس معاملات وزن‌دهی می‌شود. شاخص دلار بلومبرگ تفاوت‌ها در ارزش دلار را بهتر نشان می‌دهد. اگر نمودارهای شاخص دلار بلومبرگ را بررسی کنید، خواهید دید که اکنون زمان افزایش دلار (حتی در کوتاه‌مدت) است.

6- پوزیشن‌گیری دلار

معمولاً ازدحام و اجماع مردم به سمت اشتباه پیش می‌رود. تحقیق بانک امریکا درباره سرمایه گذاران حقوقی نشان داد که فروش دلار در بین معاملات پرازدحام رتبه دوم را دارد؛ در حال حاضر در بازار معاملات آتی شاهد فروش 30 میلیارد دلاری هستیم. این در حالی است که وضعیت ین و یورو ثابت است.

مطالب مشابه

مشاهده همه