معامله‌گری بر اساس حمایت و مقاومت

2021/07/27 | 1400/05/05
تحلیل تکنیکال

در این مقاله قصد داریم در مورد شیوه معامله بر اساس سطوح حمایت و مقاومت صحبت کنیم. برای سهولت درک این موضوع، مقاله را به دو بخش برگشت (Bounce) و شکست (Break) تقسیم می‌کنیم.

 برگشت (Bounce)

یک روش برای معامله روی سطوح مقاومت و حمایت، زمانی است که قیمت به این سطوح برخورد می‌کند و برمی‌گردد (یا جهش می‌کند). بسیاری از معامله‌گران خرده‌پا دچار این اشتباه می‌شوند که سفارش‌های خود را درست روی سطوح مقاومت و حمایت قرار می‌دهند و منتظر می‌مانند تا معامله انجام شود.

مطمئناً این کار برخی مواقع جواب می‌دهد ولی در این روش معامله، فرض بر آن است که بدون برخورد قیمت به سطوح حمایت و مقاومت، این سطوح حفظ خواهد شد. ممکن است با خودتان بیندیشید: «چرا نقطه ورود خودم را درست روی خط مقاومت یا حمایت نگذارم؟ اگر این کار را انجام دهم، خیالم راحت است که در بهترین نقطه وارد معامله شده‌ام.»

وقتی با موضوع برگشت یا جهش سر و کار داریم، هدف ما این است که احتمالات و فرصت را به نفع خودمان متمایل کنیم و به نوعی مطمئن شویم که سطح حمایت یا مقاومت حفظ خواهد شد.

به عنوان مثال به جای خرید در سطح حمایت، می‌خواهیم قبل از ورود به معامله صبر کنیم تا قیمت از سطح حمایت برگردد (جهش کند) و سپس وارد معامله شویم.

اگر دنبال فروش بوده‌اید، پیش از ورود صبر کنید تا قیمت از سطح مقاومت برگردد (جهش کند) و سپس وارد شوید.

با انجام این کار، از معامله‌ کردن در زمانی که قیمت به سرعت حرکت می‌کند و سطح حمایت و مقاومت را می‌شکند، جلوگیری می‌کنید. تجربه نشان می‌دهد اگر کسی سعی کند چاقو را در هنگام سقوط بگیرد، دستش زخمی می‌شود.

شکست (Break)

در دنیای ایده‌آل، سطوح حمایت و مقاومت همیشه حفظ می‌شود. اگر دنیای معامله‌گری در فارکس ایده آل بود، وقتی قیمت به سطوح اصلی مقاومت و حمایت برخورد می‌کرد، ما هم وارد معامله می‌شدیم و سپس از آن خارج می‌شدیم و سود زیادی به دست می‌آوردیم. واقعیت این است که این سطوح در اغلب مواقع شکسته می‌شود. بنابراین معامله کردن بر اساس برگشت‌ها کافی است و باید یاد بگیرید که در صورت شکسته شدن سطوح حمایت و مقاومت چگونه معامله کنید.

در صورتی که این سطوح شکسته شد، دو راه برای معامله پیش رو داریم: روش تهاجمی و روش تدافعی.

روش تهاجمی

ساده‌ترین روش برای معامله روی شکست‌ها این است که هرگاه قیمت به میزان متقاعدکننده‌ای از منطقه حمایت یا مقاومت عبور کرد، بخریم یا بفروشیم. منظور از قید «میزان متقاعدکننده» این است که زمانی وارد معامله شویم که قیمت به راحتی از سطح حمایت یا مقاومت عبور کند.

روش محافظه‌کارانه

این وضعیت فرضی را تصور کنید: می‌خواهید وارد موقعیت خرید EURUSD شوید و امیدوار هستید که پس از برگشت (جهش) از سطح حمایت، رشد کند. سپس خیلی زود سطح حمایت شکسته می‌شود و اکنون شما در یک موقعیت زیان‌ده قرار دارید و موجودی حساب شما به آرامی افت می‌کند.

  1. آیا شکست را می‌پذیرید، از معامله خارج می‌شوید و پوزیشن خود را می‌بندید؟

یا

  1. به نگهداری موقعیت خود ادامه می‌دهید و به افزایش دوباره قیمت‌ امید می‌بندید؟

اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، این روش معاملاتی را درک خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که هرگاه موقعیت را ببندید در واقع دارید جهت مخالف معامله می‌گیرید. بستن معامله خرید EURUSD در نقطه سر به ‌سر یا نزدیک به آن به این معنا است که شما باید به همان مقدار که EURUSD خریده‌اید، بفروشید.

اگر میزان فروش موقعیت‌های زیان‌ده توسط معامله‌گران در سطح حمایت شکسته ‌شده، به حد کافی برسد، قیمت معکوس می‌شود و دوباره شروع به افت می‌کند. همین پدیده است که باعث می‌شود وقتی سطح حمایتی شکسته می‌شود به یک سطح مقاومت تبدیل ‌شود. همانطور که می‌دانید، سود بردن از این پدیده فقط به صبور بودن شما بستگی دارد.

به جای ورود به معامله در موقعیت شکست، منتظر بمانید که قیمت به سطح حمایت یا مقاومت شکسته ‌شده، پولبک بزند (اصلاح شود) و پس از برگشت قیمت وارد معامله شوید.

چند کلمه‌ای پیرامون احتیاط

در بازار فارکس، همیشه شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم و تست مجدد سطوح حمایت یا مقاومت شکسته‌ شده همیشه اتفاق نمیفتد. مواقعی هم هست که قیمت در یک جهت حرکت می‌کند و شما را پشت سر می‌گذارد. به همین خاطر همیشه از حد زیان استفاده کنید و هرگز به خاطر امید به برگشت، در یک موقعیت زیان‌ده نمانید.

 

 

مطالب مشابه

مشاهده همه