چند تکنیک برای کاهش و کنترل دراودان (Drawdown)

2021/03/06 | 1399/12/16
دراودان (Drawdown) , آموزش مالی , تکنیک معامله‌گری

دراودان یکی از مواردی است که برای تمامی افراد اتفاق می‌افتد. دراودان مثل سود یکی از اجزای لاینفک و جدایی‌ناپذیر معامله‌گری است و به همین خاطر است که نمی‌توان آن‌ها را به صورت مطلق حذف کرد و کنار گذاشت. تنها کاری که می‌شود در مورد آن‌ها انجام داد این است که آن‌ها را کاهش داد و کنترل کرد.

 اساس هر معامله 4 فاکتور است:

  1. نقطه ورود
  2. حد سود
  3. حد زیان
  4. کل سرمایه‌ای که روی آن ریسک شده یا اندازه معامله

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بازار تبادلات ارزی یا فارکس وجود دارد این است که نباید حداکثر دراودان از فاصله بین نقطه ورود و حد زیان بیشتر شود. این نکته را باید در تمامی معاملات و در تمام تایم فریم‌ها رعایت کرد.

تصویر زیر می‌تواند مثال خوبی برای درک مفهوم دراودان باشد:

فرض کنیم در بازار فارکس داریم روی جفت ارز USDJPY معامله می‌کنیم. نقطه ورود ما به این معامله 103.04 دلار است. نقطه هدف ما 103.32 و حد زیان ما 102.94 دلار است. فاصله بین نقطه ورود و حد زیان ما، 0.10 دلار یا 0.097 درصد است. حالا اگر از لوریج 500 و سرمایه 1000 دلاری برای این معامله استفاده کنیم، کل زیان احتمالی  1,000x 0.00097 x 500 = ~$485 می‌شود. یعنی با این حساب ممکن است دراودان شما در این معامله 485 دلار باشد.

در ادامه به چند روش برای کاهش دراودان اشاره شده است:

  • لوریج یا حجم معامله را کاهش دهید.
  • حجم موقعیت خود را به نسبت کل سرمایه محدود کنید.
  • حداکثر حد زیان برای یک روز، یک هفته و یک ماه را مشخص کنید.
  • حد زیان را بلافاصله پس از ورود به معامله تعیین کنید.
  • سعی کنید حد زیان را نزدیک به نقطه ورود تعیین کنید.
  • سعی کنید تمرکز خود را فقط روی یک جفت ارز نگذارید و روی جفت ارزهای مختلف و متنوعی معامله کنید.

درست است که این نکات کل دراودان را کاهش نمی‌دهد ولی با کمک همین نکات می‌توانید آن را کنترل کنید.

در صورتی که می‌خواهید با دراودان مبارزه کنید، فکر حذف کردن آن را از سر خود بیرون کنید. در عوض تمرکز خود را روی به حداقل رساندن دراودان بگذارید. آسان‌ترین و ساده‌ترین راه برای توقف دراودان، بستن موقعیت و خارج شدن از آن است. همیشه برای کاستن از دراودان می‌توانید از بخشی از آن موقعیت خارج شوید. یکی دیگر از گزینه‌ها این است که تمرکز خود را بیشتر روی موقعیت‌هایی بگذارید که دارند در جهت عکس حرکت می‌کنند. این مسئله به تجربه و مهارت شما بستگی دارد.

تمامی ما در برخی از نقاط معامله، وارد ناحیه زیان می‌شویم. خیلی بعید است که همیشه در بالاترین یا پایین‌ترین نقطه ممکن باشیم؛ چون معاملات معمولاً با فراز و نشیب همراه است. وقتی با یک برنامه مشخص وارد معاملات خود شوید، دراودان به بخشی از زندگی معاملاتی شما تبدیل می‌شود. پس سعی کنید جنگ را کنار بگذارید و از مهارت‌های مدیریتی استفاده کنید.

مطالب مشابه

مشاهده همه