چگونه مثل بانک‌ها(معامله‌گران هوشمند) معامله کنیم؟

2021/03/08 | 1399/12/18
آموزش مالی , فارکس , بازار تبادلات ارزی , معاملات بانک‌ها

اکثر معامله‌گران فارکس (حدود 90 درصد آن‌ها)، معامله‌گران خرده‌پا هستند و مابقی این معامله‌گران را معامله‌گران هوشمند (مثل بانک‌ها) تشکیل می‌دهند. معامله‌گران هوشمند بیشترین سود را از بازار تبادلات ارزی کسب می‌کنند. آن‌ها 90 درصد مواقع در معاملات خود سود می‌کنند. این در حالی است که این ماجرا برای معامله‌گران خرده‌پا برعکس است و 90 درصد مواقع زیان می‌کنند.

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چگونه ممکن است بانک‌ها تا این حد سود کنند و سایر معامله‌گران زیان کنند. پاسخ این سوال و رمز موفقیت بانک‌ها در شیوه معامله‌گری‌شان نهفته است. اگر ما هم این راز را بفهمیم و مثل بانک‌ها معامله کنیم، شانس موفقیت‌مان خیلی بیشتر می‌شود.

معامله‌گران هوشمند چه کسانی هستند؟

این معامله‌گران افرادی هستند که روندهای بازار فارکس را ایجاد می‌کنند. آن‌ها در واقع بازارساز هستند و معمولاً پول زیادی وارد معامله می‌کنند. حجم معاملات این افراد به قدری بالا است که بازار را به نفع خودشان تغییر می‌دهند. در ادامه به چند مورد از معامله‌گران هوشمند اشاره شده است:

  • بانک‌های بزرگ مثل جی‌پی‌مورگان
  • بانک‌های مرکزی
  • صندوق‌های پوشش ریسک
  • نهادهای بزرگ مثل شرکت‌های بزرگ بیمه و شرکت‌های جهانی

حال که با معامله‌گران هوشمند آشنا شدیم می‌توان فهمید که این افراد با معامله‌گران خرده‌پا کاملاً متفاوت هستند. آن‌ها ده‌ها یا صدها میلیون دلار وارد معامله می‌کنند. از طرفی آن‌ها در تایم فریم‌های کوچک معامله نمی‌کنند. آن‌ها در تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و حتی ماهانه معامله می‌کنند.

استراتژی معاملاتی بانک‌ها

استراتژی بانک‌ها چگونه است که هر گاه وارد یک معامله می‌شوند، به سود می‌رسند؟ آن‌ها از استراتژی‌های مختلف و متفاوتی استفاده می‌کنند که از بین این استراتژی‌ها یکی از همه رایج‌تر و متداول‌تر است. این استراتژی متداول سه فاز دارد:

فاز 1: تراکم

این اولین فاز از استراتژی معامله‌گری بانک‌ها است. بانک‌ها هیچ وقت از این فاز نمی‌گذرند؛ زیرا زمینه‌ساز سه فاز دیگر است. بانک‌ها همه پول خود را یکجا وارد معامله نمی‌کنند. به خاطر داشته باشید که آن‌ها پول زیادی دارند که به تدریج وارد معامله می‌کنند. معامله‌گران خرده‌پا باید منتظر باشند تا بانک‌ها معامله کنند و هر جا که بانک‌ها رفتند آن‌ها هم دنبالشان بروند. بانک‌ها با خرید و فروش‌های خرد و کوچک وارد معاملات می‌شوند و با این کار روند مورد نظر خود را به تدریج ایجاد می‌کنند. پس اگر می‌خواهید مثل بانک‌ها سود کنید، باید صبور باشید.

وقتی بانک‌ها بخواهند یک روند صعودی در بازار ایجاد کنند، در بازه‌های زمانی مختلف (ساعتی  یا روزانه)  خرید می‌کنند. این کار باعث افزایش تدریجی قیمت می‌شود. تصویر زیر نشان می‌دهد که وقتی بانک‌ها مشغول خرید هستند، معامله‌گران خرده‌پا تمرکز خود را روی فروش می‌گذارند.

فاز دوم: دستکاری

در فاز دوم که فاز دستکاری است، اتفاقات زیادی می‌افتد که از جمله آن‌ها می‌توان به فشار جعلی، شکست جعلی یا ناقص، شکار حد زیان و تله صعودی و نزولی اشاره کرد. در دوران یکپارچگی ، معامله‌گران خرده‌پا منتظر هستند که یک شکست اتفاق بیفتد تا آن‌ها بتوانند سوار بر موج شوند. در این مواقع یک شکست جعلی اتفاق می‌‎افتد و باعث می‌شود همه به فکر فروش بیفتند. سپس ناگهان جهت بازار تغییر می‌کند. در این مواقع مراقب باشید چون بانک‌ها در حال دستکاری بازار هستند. یکی از دلایل زیان کردن معامله‌گران خرده‌پا این است که استراتژی درستی برای نقاط شکست ندارند.

بسیاری از معامله‌گران فارکس می‌نالند که بازار رفتار خوبی با آن‌ها ندارد. مسئله این است که آن‌ها فکر می‌کنند بازار فقط در یک جهت حرکت می‌کند و احتمال تغییر جهت ناگهانی در آن وجود ندارد. آن‌ها معمولاً قربانی دستکاری بانک‌ها می‌شوند.

فاز 3: توزیع

این آخرین فاز حرکت بانک‌ها است. آن‌ها در این مرحله فشار نهایی را وارد می‌کنند. این مرحله بهترین موقعیت برای سود کردن معامله‌گران خرده‌پا است. فرض کنید که الآن بازار یک روند صعودی را شروع می‌کند. معامله‌گران خرده‌پا سعی می‌کنند با خرید خود از این روند صعودی سود ببرند. هر چه عمر این روند صعودی طولانی‌تر باشد، خریداران بیشتری وارد بازی می‌شوند. اینجا است که بانک‌ها شروع به فروش می‌کنند. وقتی اکثر معامله‌گران می‌خرند، بانک‌ها می‌فروشند و وقتی اکثراً می‌فروشند بانک‌ها خرید را شروع می‌کنند.

وقتی اکثر معامله‌گران می‌خرند، بانک‌ها می‌فروشند و وقتی اکثراً می‌فروشند بانک‌ها خرید را شروع می‌کنند.

چگونه مثل بانک‌ها معامله کنیم؟

  • اول باید یاد بگیریم که در تایم فریم‌های بزرگ‌تری معامله کنیم. بانک‌ها روی چارت‌های دقیقه‌ای معامله نمی‌کنند.
  • از ابزارهایی استفاده کنید که سوگیری بانک‌ها را به شما نمایش دهد. البته بانک‌ها نقاط ورود خود را به کسی نشان نمی‌دهند که بقیه بخواهند از آن‌ها پیروی کنند. ولی این ابزارها به شما کمک می‌کنند که نقطه ورود را پیش‌بینی کنید.

مطالب مشابه

مشاهده همه