چگونه یک چک لیست تهیه کنیم؟

2021/04/27 | 1400/02/07
چک لیست , تحلیل احساسات , تحلیل تکنیکال , تحلیل فاندامنتال

یکی از راهکارهایی که متخصصان و تحلیلگران به معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای ارائه می‌دهند، تهیه چک لیست قبل از ورود به معامله است. شما باید در این چک لیست کلیه موارد مهمی که باید قبل از ورود به معامله بررسی شود را وارد کنید و بنویسید. هنگامی که می‌خواهید وارد یک موقعیت شوید، ابتدا این چک لیست را تکمیل می‌کنید تا همه چیز با نظم و به صورت اساسی جلو برود. حال سوال این است که در این چک لیست باید چه مواردی نوشته شود؟ در ادامه این سوال پاسخ داده‌ایم:

1. مباحث مربوط به مدیریت ریسک

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در چک لیست به آن اشاره شود، مدیریت ریسک است.  در چک لیست خود می‌توانید سوالاتی مشابه سوالات زیر مطرح کنید:

  • آیا حد زیان را تعیین کرده‌اید؟
  • حد سودتان در این معامله کجاست؟
  • آیا سایز موقعیت شما مشخص است و ریسک این معامله‌ را در نظر گرفته‌اید؟
  • آیا نسبت مناسبی برای پاداش به ریسک خود در نظر گرفته‌اید؟

تعیین این موارد خیلی اهمیت دارد و مشخص می‌کند که معامله شما قرار است به کجا ختم شود. بدون در نظر گرفتن این موارد سردرگم خواهید شد و عواطف و احساساتی مثل طمع و ترس، کنترل معامله را در دست خواهند گرفت. پس حتما در چک لیست خود جایگاهی برای مدیریت ریسک در نظر بگیرید.

2. مباحث مربوط به تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یکی از مباحث بسیار مهم و اساسی در معامله‌گری است. اگر تحلیل فاندامنتال به درستی انجام شود می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما در حوزه معامله‌گری داشته باشد. باید در چک لیست معاملاتی خود جایگاهی برای تحلیل فاندامنتال در نظر بگیرید. می‌توانید در چک لیست معامله‌گری خود سوالات زیر را مطرح کنید:

  • آیا قرار است این هفته یا این ماه گزارش مهمی از سوی نهادهای مالی و سیاسی منتشر شود؟
  • آیا جهان آبستن اتفاقات سیاسی مهم است؟

با نادیده گرفتن تحلیل فاندامنتال مطمئن باشید که خودتان را در معرض یک ریسک قابل توجه قرار می‌دهید؛ زیرا رویدادهایی که در جهان رخ می‌دهد به شدت روی بازار تأثیر می‌گذارد. بنابراین به تقویم گزارش‌های اقتصادی و سیاسی توجه ویژه داشته باشید.

3. مباحث مربوط به تحلیل احساسات

یکی دیگر از مباحثی که باید در چک لیستی معاملاتی خود بیاورید، تحلیل احساسات است. این تحلیل مشخص می‌کند که سایر معامله‌گران چه احساس یا رفتاری در بازار دارند. احساسات کلی معامله‌گران می‌تواند بازار را تحت تأثیر خود قرار دهد. پس شما باید از این عواطف و احساسات آگاه باشید. از تحلیل احساسات جهت اندازه‌‎گیری و سنجش احساس سایر معامله‎گران نسبت به یک جفت ارز خاص استفاده می‌‎شود.

فرض کنید که شما باور دارید یک جفت ارز خاص رشد می‌کند ولی سایر معامله‌گران احساسی خلاف شما دارند. هر چند هم که همه اطلاعات شما درست باشد ولی چون سایر معامله‌گران بر اساس تحلیل خودشان رفتار می‌کنند، شما بازنده میدان خواهید بود. توجه داشته باشید که غالباً تحلیل احساسات با استفاده از یادگیری ماشین و برنامه‌نویسی انجام می‌شود؛ چون این تحلیل باید به صورت آماری انجام شود. این اطلاعات در سایت برخی از کارگزاران وجود دارد و نشان می‌دهند چند درصد معامله‌گران در وضعیت خرید و چند درصد در وضعیت فروش یک معامله قرار دارند.

جالب است که یک سری از تحلیلگران از تحلیل احساسات به عنوان یک استراتژی معکوس استفاده می‌کنند؛ به این معنا که فرض را بر این می‌گذارند که بسیاری از معامله‌گران در بازار تبادلات ارزی (فارکس) اشتباه می‌کنند و به همین خاطر سرمایه‌ خود را از دست می‌دهند. در نتیجه ما برای رسیدن به سود باید خلاف جهت آن‌ها حرکت کنیم و تصمیم بگیریم.

4. مباحث مربوط به تحلیل تکنیکال

یکی از بهترین روش‌های تحلیل برای افراد مبتدی و موضوعاتی که حتماً  باید در چک لیست خود جای دهید، تحلیل تکنیکال است. بسیاری از معامله‌گران دلیل رشد و پیشرفت خود را تحلیل تکنیکال می‌دانند. در ادامه به سوالاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید برای تحلیل تکنیکال در چک لیست خود بیاورید:

  • آیا من در یک سطح کلیدی و مهم وارد بازار شده‌ام؟
  • جهت روند حال حاضر چیست؟
  • آیا من در جهت روند یا در خلاف جهت آن معامله می‌کنم؟
  • آیا روند در جهت حرکت کلی بازار است؟
  • آیا حد زیان من در جایگاه درستی قرار داده شده است؟
  • آیا می‌توانم یک الگوی نموداری کلاسیک را مشاهده کنم؟

مطالب مشابه

مشاهده همه