کندل استیک ژاپنی چیست؟

2021/07/10 | 1400/04/19
کندل , شمع ژاپنی , نمودار شمعی , نمودار قیمت

کندل استیک (Candlestick) به معنای شمعدان و کندل (Candle) به معنای شمع است. دلیل نامگذاری آن هم به خاطر شباهتی است که با شمع دارد. به همین خاطر به کندل استیک ژاپنی، شمع ژاپنی هم گفته می‌شود. این نمودار قیمت به معامله‌گران کمک می‌کند که در خصوص معاملات خود تصمیم‌های بهتر و منطقی‌تری بگیرند.

سوال این است که کندل در فارکس چه ارتباطی با ژاپن دارد؟ گفته می‌شود که این نمودار قیمت در گذشته توسط فروشندگان و معامله‌گران برنج در ژاپن استفاده می‌گردید. آن‌ها از این نمودار برای بررسی نوسانات قیمت برنج استفاده می‌کردند. ژاپنی‌ها سال‌های سال از این نمودار استفاده کردند تا اینکه فردی به اسم استیو نیسون این روش را از یک ژاپنی یاد گرفت و به سایر معامله‌گران یاد داد. از آن به بعد، این نمودار قیمت با اسم «کندل استیک ژاپنی» معروف شد.

آقای نیسون تمام تلاش خود را کرد تا این روش را تجزیه و تحلیل کند و حتی در مورد آن کتاب نوشت. در دهه 90 استفاده از این تکنیک رایج شد و تا به امروز، به یک روش متداول تبدیل شده است. اگر استیو نیسون نبود، شاید امروز روش کندل استیک ژاپنی، هنوز پنهان مانده بود.

توضیحاتی در مورد کندل استیک ژاپنی

 با استفاده از این نمودار قیمت می‌شود فهمید که قیمت کجا باز و کجا بسته شده است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بدنه این کندل می‌تواند سفید (سبز یا توخالی) و یا مشکی (قرمز یا توپر) باشد.

می‌توان از این کندل‌ها در تایم فریم‌های مختلف (یک روزه، یک ساعته، سی دقیقه و غیره) استفاده کرد. این نمودار، رفتار قیمت (پرایس اکشن) را در تایم فریم مورد نظر نمایش می‌دهد.

  • کندل صعودی: اگر قیمت باز شدن پایین‌تر از قیمت بسته شدن باشد یک کندل صعودی خواهیم داشت که نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی، قیمت رشد کرده است.

           کندل صعودی می‌تواند سبز، توخالی و یا سفید باشد.

  • کندل نزولی: اگر قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت باز شدن باشد یک کندل نزولی خواهیم داشت که نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی، قیمت افت کرده است.

           کندل نزولی می‌تواند قرمز، توپر و یا مشکی باشد.

  • بخش توپر یا توخالی کندل، بدنه یا بدنه واقعی نام دارد.
  • خطوط باریکی که در بالا و پایین بدنه شمع قرار گرفته، سایه نام دارد و محدوده کف و سقف قیمت را نشان می‌دهد.
  • بالای سایه بالایی، بیشترین قیمت و پایین سایه پایینی، کمترین قیمت است.

مطالب مشابه

مشاهده همه