10 مورد از رایج ترین اشتباه‌ها در دنیای معامله‌گری

2020/12/23 | 1399/10/03
آموزش مالی , معامله گری

مسئله اشتباه، یکی از لوازم و موضوع‌های رایج در معامله‌گری است. اگر یک معامله‌گر اشتباه نکند، عجیب و غریب است و باید شک کرد. بنابراین مسئله اشتباه رایج است ولی برای جلوگیری از آن چه می‌توان کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ارتکاب اشتباه، تدوین قوانین معاملاتی است که به شما در جلوگیری از اشتباه‌های رایج کمک می‌کنند. تدوین این دسته از قوانین، نخستین گام است ولی گام دوم، پایبندی به این اصول و قوانین است که از تدوین آن‌ها هم اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله قصد داریم 10 مورد از رایج‌ترین اشتباه‌ها در معامله‌گری را بیان کنیم و سپس به راهکارهایی برای جلوگیری از این اشتباه‌ها بپردازیم.

10- نداشتن برنامه مشخص برای معامله‌گری

وان کی ثارپ می‌گوید: «یک معامله‌گر فعال و حرفه‌ای، کاملاً متعهد است و برای رسیدن به بهترین نتایج، تلاش و کوشش می‌کند. او نسبت به هر اتفاقی که می‌افتد مسئولیت‌پذیر است و اشتباه‌های خود را می‌پذیرد. به همین خاطر هم می‌تواند از اشتباه‌های خود درس بگیرد.  معامله‌گران موفق و حرفه‌ای معمولاً یک برنامه معاملاتی برای خودشان دارند؛ زیرا خیلی جدی به مبحث معامله‌گری به عنوان حرفه خودشان می‌نگرند.»

اگر برنامه معاملاتی داشته باشید همیشه می‌دانید که چگونه باید در بازار فعالیت کنید، کجا باید معاملات خود را انجام دهید و دنبال سود باشید و چگونه جلوی زیان را بگیرید.

در درجه اول، برنامه معاملاتی شما باید شامل یک یا چند استراتژی یا قوانین معاملاتی باشد. این کار به شما کمک می‌کند که در معاملات خود سود کنید.  داشتن یک برنامه معاملاتی، معامله‌گری را آسان می‌کند و هیجان، اضطراب و پیچیدگی موجود در معامله‌گری را از بین می‌برد.

وقتی برنامه معاملاتی نداشته باشید، احتمالاً به محض اینکه استراتژی معاملاتی فعلی شما جواب ندهد، خیلی سریع سراغ استراتژی جدیدی خواهید رفت. بیشتر معامله‌گران معمولاً هر هفته یا هر ماه استراتژی معاملاتی خودشان را تغییر می‌دهند.

بنابراین شما باید معامله‌گری خود را  بر اساس یک استراتژی اثبات‌ شده و مبتنی بر حرکات قیمتی پیش ببرید. اگر پیوسته به امید رسیدن به موفقیت و پیروزی از یک استراتژی به سراغ استراتژی دیگری بروید عملکردتان چنگی به دل نخواهد زد و درنهایت با کلی زیان، بازار را ترک خواهید کرد. هیچ وقت نباید به راحتی و صرفاً به دلیل یک زیان و باخت کوچک، استراتژی خود را تغییر دهید. آنچه که برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق نیاز دارید، تعهد، نظم و اصول است.

9- عدم پیروی از برنامه معاملاتی تدوین‌شده

الكساندر الدر بر این باور است که : «هدف یک معامله‌گر موفق این است که بهترین معاملات را انجام دهد.»

برای اینکه برنامه معاملاتی شما فایده و سودی داشته باشد باید از آن پیروی کنید و هرگز از برنامه خود منحرف نشوید. برخی از معامله‌گران همزمان با چندین استراتژی مختلف معامله می‌‌کنند زیرا آنها فکر می‌کنند که این روش به آنها کمک می‌کند تا سود بیشتری کسب کنند.

با این حال موفق‌ترین معامله‌گران تنها از تعداد اندکی استراتژی معاملاتی استفاده می‌‎کنند زیرا هدف آن‌ها، استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مطمئن و اثبات‌شده است. سعی کنید برای استفاده از یک استراتژی خاص بر آن مسلط شوید و بدون در نظر گرفتن وضعیت فعلی بازار، روی انجام بهترین معاملات تمرکز کنید. پس از تسلط بر یک استراتژی خاص، می‌توانید بیشتر پیش بروید و سایر استراتژی‌های معاملاتی را هم اجرا کنید.

8- عدم شکیبایی و صبوری

جس لیورمور اذعان داشت: «پول با نشستن و صبر کردن به دست می آید نه با معامله‌گری.»

همه چیز با صبر شروع می شود. سعی کنید با استفاده حساب آزمایشی معامله کنید و معامله‌گری را یاد بگیرید. اشتباه کردن در حساب آزمایشی زیانی به شما نمی‌زند و باعث می‌شود که دانش شما بدون زیان، بیشتر شود. اگر می‌خواهید که بلافاصله با یک حساب واقعی و فعال معامله کنید، سعی کنید با سرمایه ای اندک وارد بازار شوید زیرا اگر سرمایه زیادی به میدان بیاورید، خیلی زیان می‌کنید و آسیب زیادی به شما وارد می‌شود.

یکی از مشکلاتی که بین معامله‌گران دیده می‌شود، معاملات انتقام‌جویانه است که در آن‌ها فرد برای جبران اشتباهات خود دست به معامله مجدد می‌زند و در نتیجه سرمایه بیشتری از دست می‌دهد. توصیه می‌شود حداکثر میزان زیان در یک روز را تعیین کنید. اگر به حداکثر محدودیتی که تعیین کردید رسیدید باید برای محافظت از حساب معاملاتی خود معامله را متوقف کنید.

7- معامله‌گری بیش از اندازه

«لازم نیست همیشه معامله کنید. در صورتی که بتوانید روزانه یک یا دو حرکت برای رسیدن به هدف انجام دهید، عالی است. از این راه می‌توانید زندگی خوبی داشته باشید و هزینه‌های معامله را کاهش دهید.»

معامله‌گری بیش از حد باعث کاهش صبر و شکیبایی می‌شود. اگر برنامه‌ای ندارید معامله نکنید، صبر کنید تا وضعیت مورد نظر در برنامه معاملاتی شما شکل گیرد، سپس بدون درنگ عمل کنید.

همچنین معامله بیش از اندازه می‌تواند باعث شود که خیلی زود از موقعیت خود خارج شوید. در هنگام انجام معاملات باید صبور باشید و اجازه دهید معامله به هدف شما برسد.

6- ریسک بیش از حد

یکی از مشکلات بزرگ و مهمی که در بازار دیده می‌شود، ریسک بیش از حد است. این را بدانید که نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و بی‌محابا وارد عمل شد وگرنه بازار روی خوش خودش را به شما نشان نمی‌دهد و در نهایت مجبور می‌شود که با کلی زیان بازار را ترک کنید. یک معامله‌گر موفق هرگز بیش از 1 تا 2 درصد از سرمایه خود را در یک معامله به خطر نمی‌اندازد.

مهم‌ترین مهارتی که هر معامله‌‎گر باید یاد گیرد، مهارت مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک به شما این امکان را می‌‎دهد که فرصت‌های خوب معامله را به خاطر ترس، از دست ندهید و همچنین به خاطر عدم ترس، سرمایه خودتان را از دست ندهید.

پل تودور جونز معتقد است: «من همیشه زیان و از دست دادن پول را در مقابل سود در نظر می گیرم. روی کسب سود تمرکز نکنید بلکه روی محافظت از سرمایه ای که دارید تمرکز کنید.»

5- تسلیم احساسات شدن

ویکتور اسپراندئو معتقد است: «کلید موفقیت در معامله‌گری، پایبندی به نظم و انضباط عاطفی و احساسی است. اگر هوش کلید موفقیت بود، افراد زیادی از طریق معامله‌گری سود می‌کردند. من می‌دانم که صحبتم کلیشه‌ای به نظر می رسد اما مهم‌ترین دلیلی که مردم سرمایه خود را در بازارهای مالی از دست می‌دهند این است که خیلی سریع جلوی زیان خود را نمی‌گیرند.»

بسیار مهم است که در هنگام معامله، نگرش و طرز فکر خوبی داشته باشید؛ یک طرز فکر آزاد که همیشه در بازار فرصت‌های خوبی را می‌بیند و مسئولیت تمام اقدامات خود را بر عهده می‌گیرد. من به شدت توصیه می‌کنم کتاب معامله‌گر منضبط، نوشته مارک داگلاس که یکی از بهترین کتا‌ب‌های معامله گری برای مبتدیان است را بخوانید تا درباره روانشناسی معامله‌گری و طرز فکر و نگرش مربوط به آن، مطالب بیشتری یاد بگیرید.

اکثر مردم به محض اینکه اولین نشانه‌های حرکت بازار علیه خود را می‌بینند دچار ترس می‌شوند. این چیزی است که شما در معامله‌گری واقعی مشاهده خواهید کرد؛ زیرا هنگام معامله با پول واقعی در مقایسه با معامله با حساب آزمایشی، فشار روانی بشتری روی معامله‌گر وجود دارد.

باید یاد بگیرید که بر ترس خود غلبه کنید. معاملات علیه شما حرکت خواهند کرد اما از آنجا که این معاملات می‌توانند معکوس و به نفع شما شوند، باید اجازه دهید که معاملات کار خودشان را انجام دهند.

4- نداشتن دفتر یادداشت معاملاتی

اگر به عنوان یک معامله‌گر می‎خواهید  رشد و پیشرفت کنید، بدانید که یادداشت‌برداری و بررسی معاملات  به صورت روزانه یک عادت بسیار مهم است و می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد. شما اغلب می‌توانید با توجه به باخت‌ها و زیان‌های خود راه‌هایی برای رشد و  پیشرفت پیدا کنید. بنابراین یادداشت‌برداری از هر معامله و بررسی آن یادداشت‌ها چیزی است که همین امروز باید انجام آن را آغاز کنید.

3- تمایل داشتن به سود زودهنگام

«در اکثر مواقع، حد زیان مبتنی بر زمان می‌تواند بسیار سودمندتر از حد سود باشد. ما برای جبران مبلغ معاملات زیان‌آور نیاز به بردهای بزرگ داریم. روال بازار تمایل دارند که بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها به جلو حرکت کند.»

اگر حد سود خود را خیلی کم در نظر بگیرید و بخواهید سریع به سود برسید، یک استراتژی معاملاتی سودآور می‌تواند زیان‌بار شود. بهترین راه برای مقابله با این مشکل، این است که معامله را انجام دهید و سپس از کامپیوتر خود دور شوید، البته لازم است بعد از معامله حد زیان و حد سود را تعیین کنید.

2- عدم کاهش زیان

اد سیکوتا می‌گوید: «عناصر معامله‌گری خوب عبارت است از: 1- کاهش زیان 2- کاهش زیان 3- کاهش زیان. اگر بتوانید از این قوانین تبعیت کنید، ممکن است شانسی داشته باشید.»

رندی مک‌کی می‌گوید: «وقتی در بازار صدمه می بینم ،از آن خارج می شوم. به هیچ وجه فرقی نمی‌کند وضعیت معامله‌گری در بازار چگونه است. من فقط از آن خارج می‌شوم؛ زیرا معتقدم که وقتی در بازار صدمه می بینید تصمیمات شما نسبت به آن زمان که عملکرد خوبی دارید منطق و بی‌طرفی کمتری دارد. پس اگر وقتی بازار علیه شما حرکت می‌کند  همچنان در آن بمانید، دیر یا زود شما را از دور خارج خواهد کرد.»

اگر حد زیان خود را خیلی کم در نظر بگیرید، در واقع کاری کرده‌اید که بازار نتواند به شما سود برساند و به خاطر یک زیان خیلی کوچک از معامله‌ای که می‌تواند بعداً به شما سود برساند، خارج ‌شوید.

شاید ایده معاملاتی مناسبی داشته باشید اما با تعیین حد زیان خیلی کم، حتی قبل از آنکه حرکت پیش‌بینی‌شده اتفاق بیفتد، متوقف و از معامله خارج می‌شوید. بنابراین با تعیین حد زیان مناسب خود، نه تنها بیهوده متوقف نمی‌شوید بلکه نسبت به ریسک پاداش خوبی به دست می‌آورید.

1- سخت گرفتن معاملات

وارن بافت بر این باور است: «لازم نیست دانشمند موشکی باشید. سرمایه‌گذاری بازی نیست که در آن فرد دارای ضریب هوشی 160 بتواند فرد دارای ضریب هوشی 130 را مغلوب کند.»

یکی از اشتباه‌های بزرگی که معامله‌گران مرتکب می‌شوند این است استراتژی‌هایی را برای معامله انتخاب می‌کنند که برای آن‌ها خیلی پیچیده و دشوار است و به همین خاطر نمی‌توانند آن را به درستی هضم و با آن ارتباط برقرار کنند. بیشتر معامله‌گران، معامله‌گری را بسیار پیچیده می‌کنند.

بنابراین چگونه می توان آن را ساده نگه داشت؟ با استفاده از حرکات قیمت و پایبندی به تعداد اندکی از جفت ارزها معامله کنید. معاملات را در جهت روند نمودار روزانه انجام دهید. اگر نمودار روزانه روند صعودی را نشان می‌دهد صبر کنید تا نمودار در آن روز با یک سیگنال صعودی، آن را تأیید کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه