آشنایی با الگوهای سه کندلی

2021/08/23 | 1400/06/01
الگوهای کندلی , تحلیل تکنیکال

تاکنون با الگوهای تک کندلی و الگوهای دو کندلی آشنا شده‌ایم. اکنون زمان آن رسیده است که با الگوهای سه کندلی آشنا شویم. همان طور که از اسم «سه کندلی» مشخص است، به الگوهایی سه کندلی می‌گوییم که از سه کندل تشکیل می‌شوند. این الگوهای سه کندلی به معامله‌گران کمک می‌کنند که رفتار قیمت در آینده را پیش‌بینی کنند.

برخی از الگوهای سه کندلی، الگوهای بازگشتی هستند و پایان روند کنونی و آغاز یک روند جدید با جهت مخالف را نشان می‌دهند. مابقی الگوهای سه کندلی، الگوهای ادامه‌دهنده هستند. این الگوها بیانگر یک توقف و سپس ادامه روند کنونی بازار هستند. در ادامه قصد داریم الگوهای شمعی سه کندلی متداول را بررسی کنیم.

ستاره شامگاهی و صبحگاهی

ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی، الگوهای سه کندلی هستند که معمولاً در پایان روند خودشان را نشان می‌دهند. این الگوها، بازگشتی هستند و از طریق سه مشخصه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

مشخصات الگوی ستاره شامگاهی:

  1. کندل اول، کندل صعودی است که بخشی از روند صعودی اخیر است.
  2. کندل دوم، بدنه کوتاهی دارد و بیانگر دودلی و تردید در بازار است. این کندل می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.
  3. کندل سوم، نقش تأیید را برای بازگشت روند بازی می‌کند؛ زیرا این کندل، پایین‌تر از نقطه میانی کندل اول بسته می‌شود.

سه سرباز سفید و سه کلاغ سیاه

الگوی سه سرباز سفید زمانی تشکیل می‌شود که پس از یک روند نزولی، سه کندل صعودی بلند تشکیل شود. این الگو نشان می‌دهد که بازگشت روند اتفاق افتاده است.

این نوع الگوی شمعی سه کندلی یکی از قدرتمندترین سیگنال‌های صعودی است؛ خصوصاً اگر بعد از یک روند نزولی گسترده و یک دوره کوتاه تثبیت اتفاق بیفتد.

اولین سرباز از بین سه سرباز سفید، کندل بازگشتی نام دارد. این کندل می‌تواند به روند نزولی خاتمه دهد یا بیانگر پایان دوره تثبیت پس از روند نزولی است. اگر قرار باشد که به الگوی سه سرباز سفید اهمیت بدهیم و آن را معتبر بدانیم، باید بدنه کندل دوم بزرگ‌تر از بدنه کندل اول باشد. همچنین کندل دوم باید نزدیک بالاترین قیمت بسته شود و سایه بسیار کوتاهی داشته باشد یا اصلاً هیچ سایه‌ای نداشته باشد. برای تکمیل الگوی سه سرباز سفید،  کندل آخر باید حداقل با کندل دوم هم‌اندازه باشد و سایه کوتاهی داشته باشد یا اصلاً سایه نداشته باشد.

الگوی شمعی سه کلاغ سیاه، دقیقاً عکس الگوی سه سرباز سفید است و زمانی تشکیل می‌شود که سه کندل نزولی پس از یک روند صعودی شکل بگیرد و بیانگر بازگشت روند است. بدنه کندل دوم باید بزرگ‌تر از بدنه کندل اول باشد یا در کمترین قیمت (یا خیلی نزدیک به آن) بسته شود. در نهایت بدنه کندل سوم باید با بدنه کندل دوم هم‌اندازه یا از آن بزرگ‌تر باشد. همچنین باید سایه پایینی آن خیلی کوتاه باشد یا اصلاً سایه پایینی نداشته باشد.

برای تکمیل الگوی سه کلاغ سیاه، کندل آخر باید حداقل با کندل دوم هم‌اندازه باشد و سایه کوتاهی داشته باشد یا بدون سایه باشد.

الگوهای سه گانه داخلی صعودی و نزولی

الگوی شمعی سه گانه داخلی صعودی، یک الگوی بازگشتی است که در پایین روند نزولی دیده می‌شود. این الگوی سه کندلی نشان می‌دهد که روند نزولی احتمالاً به پایان رسیده و یک روند صعودی جدید شروع شده است. یک الگوی سه گانه داخلی صعودی معتبر، خصوصیات و ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. کندل اول باید در پایین یک روند نزولی تشکیل شود و یک کندل نزولی بلند باشد.
  2. کندل دوم باید حداقل تا نقطه میانی کندل اول خودش را بالا بکشد.
  3. کندل سوم باید بالاتر از سقف کندل اول بسته شود تا تأیید شود که قدرت خریداران از قدرت روند نزولی بیشتر است.

الگوی سه گانه داخلی نزولی درست عکس سه گانه داخلی صعودی است و در بالای یک روند صعودی تشکیل می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که احتمالاً روند صعودی به پایان رسیده و یک روند نزولی جدید آغاز شده است. یک الگوی سه گانه داخلی نزولی معتبر خصوصیات زیر را دارد:

  1. کندل اول باید در بالای یک روند صعودی تشکیل شود و یک کندل صعودی بلند باشد.
  2. کندل دوم باید حداقل تا نقطه میانی کندل اول خودش را پایین بکشد.
  3. کندل سوم باید پایین‌تر از کف کندل اول بسته شود تا تأیید گردد که قدرت فروشندگان از قدرت روند صعودی بیشتر است.

مطالب مشابه

مشاهده همه