آشنایی با جفت ارزهای فرعی فارکس

2021/06/27 | 1400/04/06
فارکس , جفت ارزهای فرعی , Cross Pairs

در مقاله آشنایی با جفت ارزهای اصلی فارکس گفتیم که سه نوع جفت ارز در بازار فارکس وجود دارد:

  1. جفت ارزهای اصلی یا ماژور (Major Pairs)
  2. جفت ارزهای فرعی یا کراس (Cross Pairs)
  3. جفت ارز حاشیه‌ای یا اگزوتیک (Exotic Pairs)

در این مقاله قصد داریم در خصوص جفت ارزهای فرعی یا کراس صحبت کنیم. منظور از جفت ارزهای فرعی، آن دسته از جفت ارزهایی است که دلار آمریکا را در بخش ارز پایه یا متقابل خود ندارند. به عنوان مثال جفت ارز USDJPY نمی‌تواند یک جفت ارز فرعی باشد. زیرا یکی از ارزهای این جفت ارز، دلار آمریکا است. جفت ارز EURGBP یک جفت ارز کراس است؛ به دلیل اینکه از دلار آمریکا در آن خبری نیست.

ارزهای زیر بیش از سایر ارزهای فارکس معامله می‌شوند:

  • یورو
  • دلار آمریکا
  • پوند
  • دلار استرالیا
  • دلار نیوزیلند
  • دلار کانادا
  • فرانک سوئیس
  • ین ژاپن

اگر در بخش ارز پایه و ارز متقابل یک جفت ارز، ارزهای فوق قرار داشتند (به استثنای دلار آمریکا)، به آن جفت ارز فرعی یا کراس گفته می‌شود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین جفت ارز کراس و اگزوتیک وجود دارد؟

1- ارز پایه و ارز متقابل در جفت ارز کراس، جزو ارزهای اصلی (ارزهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شده به جز دلار آمریکا) است. EURJPY یک جفت ارز کراس است؛ زیرا هر دو ارز آن را در ارزهای اصلی فوق مشاهده می‌کنید.

2- در جفت ارز اگزوتیک، ارز پایه (و گاهی ارز متقابل) مربوط به یکی از ارزهای اصلی فوق است ولی ارز متقابل (و گاهی ارز پایه) مربوط به یکی از کشورهای در حال توسعه مثل ترکیه یا برزیل است. به عنوان مثال USDTRY و HKDJPY  جفت ارزهای اگزوتیک هستند.

ارزهای اگزوتیک، مربوط به کشورهای در حال توسعه مثل برزیل، هنگ کنگ، ترکیه و غیره است. به عنوان مثال USDTRY یک جفت ارز اگزوتیک است. در جدول زیر به چند مورد از مهم‌ترین جفت ارزهای فرعی اشاره شده است:

 

فلسفه نامگذاری جفت ارزهای فرعی یا کراس

دلار آمریکا، سال‌های سال ارز ذخیره جهان بود و وقتی می‌خواستند یک ارز را به ارز دیگر تبدیل نمایند، مجبور بودند ابتدا یک ارز را به دلار و سپس دلار را به ارز دیگر تبدیل کنند. به همین دلیل بود که جفت ارزهایی که دلار آمریکا را نداشتند با عنوان جفت ارزهای فرعی یا کراس شناخته شدند؛ زیرا جفت ارزهای کراس، امکان تبادل ارزها بدون دخالت دلار را فراهم کردند.

توجه داشته باشید که جفت ارزهای اصلی، بیش از 75 درصد معاملات بازار تبادلات ارزی را تشکیل می‌دهند و نقدینگی بیشتری دارند. نقدینگی جفت ارزهای فرعی خیلی کمتر از جفت ارزهای اصلی است و به همین جهت نوسانات آن‌ها نسبت به جفت ارزهای اصلی بیشتر است. جفت ارزهای اگزوتیک به خاطر نوسانات بالایی که دارند، حامی و طرفدار زیادی ندارند.

 

یک سری ملاحظات برای معامله جفت ارزهای کراس

این نکته را به خاطر داشته باشید که هر چه نقدینگی کمتر باشد، روندها و نوسانات خیلی بهتر شکل می‌گیرد؛ چون اگر یک بانک یا موسسه مالی در معاملات جفت ارزهای کراس شرکت کند، بعید است که سایر معامله‌گران در خلاف جهت آن‌ها معامله کنند. نقدینگی پایین مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. اگر نقدینگی پایین باشد، قیمت خیلی سریع در یک جهت حرکت می‌کند و ممکن است خیلی سریع هم جهت خود را عکس کند و در جهت معکوس حرکت کند. نمودار زیر مربوط به نوسانات EURJPY است. نوسانات این نمودار به خوبی نشان می‌دهد که واقعاً معامله کردن جفت ارزهای کراس کار هر کسی نیست و نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد.

هنگامی که می‌خواهید روی جفت ارزهای کراس معامله کنید به خاطر داشته باشید که احتمال نوسانات بالا در بازار وجود دارد و سود و زیان‌های مکرر نباید آرامش شما را بر هم بزند. به خاطر نقدینگی پایین جفت ارزهای فرعی، اسپرد (اختلاف بین قیمت خرید و فروش) این جفت ارزها هم بالا می‌رود و در نتیجه بروکر هزینه بیشتری برای معاملات از شما می‌گیرد. ریسک بالای معاملات به خاطر نوسانات و هزینه بالای معاملات باعث می‌شود که معامله‌گران علاقه چندانی به معامله جفت ارزهای کراس و اگزوتیک نشان ندهند و تمرکز خود را روی جفت ارزهای اصلی بگذارند.

برای معامله جفت ارزهای فرعی، از گزارش‌ها و داده‌های اقتصادی کمک بگیرید. در جفت ارزهای فرعی، روندهای قوی شکل می‌گیرد؛ زیرا تقاضای زیاد برای یک ارز و تقاضای پایین برای ارز دیگر می‌تواند احتمال وجود یک روند قدرتمند را افزایش دهد. وقتی یک کشور، گزارش اقتصادی خود را منتشر می‌کند، اگر آن گزارش خوب و مثبت باشد و وضعیت اقتصادی آن کشور رو به رشد باشد، تقاضا برای ارز آن کشور بیشتر می‌شود. برعکس اگر اطلاعات اقتصادی یک کشور ضعیف باشد، مسلماً تقاضا برای ارز آن کشور هم پایین می‌آید. از این رو گزارش‌های اقتصادی تأثیر زیادی روی جفت ارزهای کراس دارند و باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

خلاصه کلام

  • جفت ارزهای فرعی، جفت ارزهایی هستند که در بخش ارز پایه و متقابل آن‌ها دلار آمریکا قرار ندارد.
  • با معامله جفت ارزهای فرعی، می‌توان به سود قابل توجهی رسید. البته همان قدر که احتمال سود بالا است، احتمال زیان در این معاملات هم بالا می‌باشد.
  • جفت ارزهای فرعی به دلیل نقدینگی پایین، بسیار نوسانی هستند.
  • برای موفقیت در معاملات جفت ارزهای فرعی، باید به گزارش‌‌های اقتصادی توجه ویژه داشته باشید.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه